Review Blog Tahun 2010


Tahun 2010 telah seminggu berlalu. Berikut adalah paparan performance blog ini dari bulan May 2010 hingga 1 Januari 2011. Dari segi overview visitor dalam bentuk graf, page views posts, traffic sources, audience anda boleh lihat pada gambar di bawah ini.

Post atau entry yang paling digemari pembaca dan mendapat sambutan adalah Arghhh..jerawatbencinya!!! Nampaknya ramai orang search pasal jerawat dan produk yang direview. Nanti nak buat lagi la review produk kecantikan dan kembangkan lagi topik ni.

Traffic Sources pula, banyak dari blog aried dan darkbatman. Macam mana boleh ada backlink dari mereka ni!! Rupa-rupanya sebab selalu tinggalkan komen pada post mereka ni. Banyak rahsia pasal komen ni. Hahaha.. Keyword atau SEO yang masuk pulak, mak ai, berbagai-bagai. Kadang-kadang yang bukan-bukan dan tak patut masuk. Bila sebut pasal keyword, seo, backlink, traffic sources, posts semuanya saling berkait antara satu sama lain.
 Audience pulak, majority dari Malaysia. Itu sudah semestinya. Tapi apa pasal dari USA pun ada ni. Kalau dari Indonesia tu boleh percaya. Macam lah ramai sangat pembaca dari sana. Kalau blog dalam bahasa inggeris tak hairan la, ni bahasa melayu. Sebenarnya mereka ni guna ip address USA. Ip yang asal diprivatekan atau anonymous. Jadi pakai proxy negara lain. Abaikan je la pasal ip address ni kalau trafik tu pun korang tak tahu benatang apa!

Web browser (pelayar web) yang majoriti guna adalah serigala berapi (Firefox la). Second, pelayar kepunyaan pakcik google- Chrome. Third-Bill Gates punya-Internet Explorer. Ke-4 Opera. Ala, Safari nombor 7 la. Ok! Antara keempat-empat web browser, mana satu menjadi pilihan anda?

Fannun guna Opera. Kenapa? Sebab ia laju, selesa dan seronok guna. Mari kita bandingkan dengan browser yang lain. Internet Explorer (IE), bila buka sesuatu laman web lambat betul loading. Siput Gondang pun lagi laju la. Dulu masa zaman friendster, mak ai, slow giler nak buka satu page. Biasa la, IE kepunyaan windows ramai yang attack, kawan kata.

Kemudian beralih pakai google chrome. Wah, memang terasa perbezaannya pakai chrome. Tak ada merangkak macam budak baru tahu merangkak. Seronok sangat la katakan. Tapi lepas tu tension. Asal buka blog itu, ini jadi crash. Bukan sekali tapi banyak kali!! Mana boleh tahan, tengah syok blogwalking browser pakcik google buat hal.

Beralih pulak pakai serigala berapi. Ganas ni!! Ok dan memuaskan dari yang dulu. Tapi bila buat research, ramai yang kata mengganggu perjalanan sistem komputer. Makan sikit ruang dalam hard disk. Ni serigala berapi ke serigala lapar ha?

Cuba guna Opera pulak. Prestasi sungguh cemerlang. Tapi kadang tu hang, pasal apa entah. Gangguan virus dan malware le tu. Tak pun ada Kunci Mati. Sampai sekarang masih setia dengan Opera. Dulu masa belajar, ada sebut Opera ni faster browser. Apasal tak guna Opera dari dulu je, kan senang??

Safari pulak, ni Macintosh punya browser. Windows pun boleh pakai sebenarnya. Tapi biasa je. Sama level dengan chrome. Kadang-kadang crash.

Pageviews by Operating System pulak, majoriti ramai yang guna windows. Windows pulak banyak jenis. XP, Vista dan Win 7. Win 98 tak ada orang guna dah sekarang ni. Fannun sekarang guna vista. Tak lama lagi nak tukar windows 7 la, ringan sikit. Vista ni pun boleh geng dengan Firefox, kuat makan! Macam Gemuk 9, anjing sebelah rumah yang kuat makan dan senang tidur. Eh, apa kena mengena. Yang kena mengena kuat makan! Melalut sudah. Ah, tak pe, bukan ada orang baca sampai habis pun. 

Eh, ada orang tengok blog ni guna handphone la. (teruja (^_^)) Antaranya Sony Ericsson, Nokia, Blackberry. Playstation Portable pun ada, aik, pelik? Boleh main internet jugak ke?
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

12 respon pembaca:

  1. salam

    sekurang-kurangnya ada gak keywords tu,


    syira ni langsung tak dop.huhu

    BalasPadam
  2. waslam, yeke, xkn xada keyword yg msuk?

    BalasPadam
  3. ramainya peminat...gud info la kt sini

    BalasPadam
  4. tak le ramai sgt, biasa je..terima ksih..hnya kongsikn yg bgus utk para pngunjung

    BalasPadam
  5. bagus2..keyword masuk banyak mst entri best kan? hehehe..trafik pon banyak....xsangka pasal jerawat pon ramai yg usha :P

    BalasPadam
  6. to iwan : yeke..terlupa tgk yg bwh asyik tgk yg ats je..

    to nas : hehe..tak tahu la best ke tak, try le tgk, kang kata best syok sndri lak..mne tak nye, hmpir 90% rmja de masalah jerawat.

    BalasPadam
  7. besnyer keyword banyak... teringin gak...

    BalasPadam
  8. wahh , semua ulas ehh . saya pakai chrome . cepat dan pantas . kehkehkeh :)

    BalasPadam
  9. to isteri yg comel : kenalah tulis ejaan perkataan secara penuh, jgn pernah gunakn shortform!

    to nadhirah-chan : thanks baca smpi hbs.
    ha'ah, tp dwnload lmbt & bila crash mesti bengang pnye.

    BalasPadam
  10. to slimdiet2 : terima ksih...

    BalasPadam

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!