praktikum vs latihan industri(LI)

Pastinya sekarang ada di antara korang yang sedang menjalani latihan industri (LI)..tak korang kawan korang.. setiap masa mesti ada punya, hujung bulan tahun, awal tahun, tengah tahun mesti ada punya kan..ikut ipt korang la kan..dan ada yang last semester dan ada juga pertengahan semester..apa pun saya ucapkan semoga berjaya..

Owh ye, kepada kawan ku Aniza, semua berjaya dalam LI dan dapat gred A..Ada juga yang menjalani Li sorang-sorang dan ada juga yang berteman.. Aku semestinya sorang-sorang la..memang betul-betul sorang pulak tu. bulan terakhir baru aku dapat kawan yang sama2 LI ngn aku..Tapi kalau ada kawan dari satu IPT ada untung & ruginya. Korang sendiri boleh fikir apa untung & ruginya..malas aku nak cite panjang-panjang. Aku harap suatu hari nanti dia akan insaf jugak..Nasib baik, jawatan rendah, kalau tinggi tak tahu la..nauzubillah..

Apa pun, LI ni sedikit sebanyak membawa impak maksima dalam hidup aku dan memberi tamparan yang hebat pada diri aku..Kenapa?? Banyak perubahan yang berlaku ke atas diri aku sejak aku LI..Dan masih ada kesannya. Bagaimanapun ia mematangkan diri aku..tapi kalau korang nak tau, 3 bulan aku dekat tempt LI dah rasa macm orang gila & bengong.. Nasib baiklah aku banyak bersabar dan dapat kawal emosi aku dengan baik..kalau tak entah la.. agak-agaknya duduk dekat wad psikiatri la jawabnya..1st month aku mula rasa bosan.. cuba korang bayangkan kalau korang kena buat keje yang sama tiap-tiap hari..dah la banyak benda tu, banyak pulak prosesnya. Asyik tengok dokumen yang sama je..naik loya aku dibuatnya.. perkara paling buat aku tension & stress, keje ni senang sangat-sangat tak mencabar minda lansung..Aku rasa otak aku memang langsung tak berkembang malah jadi sempit.. Sampai kadang-kadang naik biol aku dibuatnya, tak dapat nak berfikir dengan betul.

Lepas tu, pulak ada sorang mamat ni macam bagus..selalu ambil kesempatan atas kebaikan & kerajinan aku.. Bengang tol aku masa tu, malas la aku cite pasal dia dekat blog aku ni buat menyemak je..Kiranya, dekat tempat aku LI, from my instinct la, dia la staf yang paling tak disukai oleh staf lain termasuklah aku. memang tak suka ar..tapi tak da la sampi tahap benci..Kita tak boleh sesuka2 hati nak benci orang sana orang sini..nanti ada orang lain pulak benci dekat kita.. Korang nak ke macam tu?? Mesti tak nak kan? So, berpada-pada la kalau tak suka pada seseorang, dan jangan pulak berlebih-lebih sangat sukakan seseorang. Bukan apa, nanti perasaan tu boleh bertukar..Ia benar bukan rekaan semata-mata atau saja nak sedapkan penulisan dalam blog ni.. saya ada baca dalam kitab lama tak silap tajuknya, Ilmu Jiwa..tulisan jawi..nipis je bukunya..Ia benar terjadi, kalau tak percaya cuba buat kaji selidik, analisis, nanti dapat la jawapannya.

Masa aku LI juga, 2 orang classmate lama aku juga LI sama, tapi tempat lain, IPT pun lain.. habis sama, tapi diaorang mula dulu..aku 4 bulan jer..Bulan last ni, baru lah dikatakan aku happy dan terasa nikmatnya LI, dapat kawan yang 1 kepala, dan ngam, baru je kenal dalam 1 seminggu dah rapat..Kalau dulu, aku asyik kawan ngan mak orang, bini orang, laki orang, bapak orang. Kalau yang remaja pun, 2, 3 kerat je..tak boleh nak sembang sangat, diaorang busy sentiasa..Tapi yang bestnya dan buat aku terharu, pihak tempat aku LI, selain bagi aku cenderahati mcm tempat LI lain kot. Siap buat jamuan untuk raikan hari terakhir aku di situ..ternyata usaha aku (kerja amal) selama ini dihargai, dan orang kantin pun, baik dengan aku, siap bagi aku makan percuma masa hari terakhir. Terima kasih pada korang semua, ada yang belanja aku makan, dan ada juga yang pelawa aku, tapi mula-mula aku tolak, sebab tak biasa makan kedai. Bukan sebab jual mahal atau tak sudi. kalau korang nak tahu, aku selalu bawa bekal ke tempat LI..no. 1 nye jimat, no. 2 masakan kedai kan kadang-kadang letak MSG.

Banyak yang aku pelajari di sini, antaranya, menghargai masa, berhadapan dengan pelanggan, berdikari, bersabar & tabah, pengalaman bekerja, guna punch kad, paling mengesankan, tiap-tiap pagi ada briefing, baca ikrar & doa..rasa macam dekat sekolah le pulak..hehehhe..:-) tapi bila aku baca satu buku ni, cara kerja orang jepun..tak ingat buku mana..tiap-tiap hari, bos & supervisor yang akan bagi taklimat, last day aku kena bagi ucapan semua orang dengar..terpinga-pinga aku dibuatnya, ye la tak sedia apa-apa langsung tetiba suruh berucap..

"Sesungguhnya kami ingin bekerjaya, bukannya sekadar bekerja"
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

0 respon pembaca:

Catat Ulasan

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!