Antara pelajaran atau kerjaya??

Belajar atau kerja mana yang menjadi pilihan? family aku menyuruh aku kerja dari menyambung pengajian aku...tapi aku lebih memilih bidang pengajian..kerana aku masih muda..usia sebegini memang layak untuk belajar.. bukan bekerja..bak kata pepatah belajar semasa muda ibarat melukis di atas batu, belajar semasa tua ibarat melukis di atas air..

Apapun keputusannya kena aku tunggu hujung bulan Jun nanti..masa itu lah, kputusan dapat diambil...minggu ketiga bulan Jun keputusan permohonan melanjutkan pelajaran peringkat ijazah sarjana muda akan dikeluarkan. tak sabar rasanya..harap aku terpilih..belajar di IPTA merupakan impian aku selama ini..ingin juga menjelmakan tanggapan saudara mara dan rakan taulan menjadi kenyataan..bila jumpa kawan atau sedara mesti tanya belajar kat u mana? apa boleh aku buat cuma menafikannya buat masa ini...

bagi aku bila belajar pun boleh berkerja juga..setakat pengalaman tentang suasana kerja..aku pun ada.. pengalaman yg paling mengesankan aku..waktu aku pratikal dulu..tak akan pernah aku lupa.. peristiwa yang berlaku masa tu..tapi bila kerja mana ada banyak masa nak belajar..hujung minggu nak rehat pulak kan..kalau kerja dapat duit, kalau belajar kuar duit..tapi time belajar pun boleh cari duit jugak pe..ada rakan yang nasihat kalau nak kerja jangan lama-lama cuma 6 bulan je.. dia cakap menyesal giler kerja..nak belajar malas..so keje la dia..ikut cakap orang dah kerja n berkeluarga serta agk materialistik, jawapnnya apa lagi kerja la...cakap remaja yang baru tamat @ sedang belajar, jawapnya sambung belajar ar..alasannya usia tengah muda, otak tengah cergas..kadang ada jugak orang cakap bila dah kerja ni nak belajar malas pulak..yela dah syok pegang duit..duit masyuk je tiap2 bulan..n tak payah pening2 fikir pasal assignmnet, lecturer, ptptn &sebagainya. tapi kalau kerja lak kena berhadapan dengan staf, majikan, staf pangkat tinggi dari kita, pesaing company, customer..paling teruk customer ar..kadang-kadang disebabkan customer prestasi kerja kita jadi kacau, silap ari bulan kena buang kerja..nak-nak customer tu paling tiptop untuk company tempat kerja..apa yang sama kerja n belajar ni, masih ada aktiviti koko..join persatuan sana la, join kelab ni la..

p/s : masing-masing ada pro n kontranya..bergantung pada keinginan individu itu sendiri..apa yang dia nak dalam hidupnya? lagi satu, kerja susah nak dapat sekarang ni..banyak yang kena buang dan diberhentikan..nak sambung belajar banyak persaingan pulak..ye la, cuba tengok result spm 2008, berapa ramai yang dapat straight A? cuba 2, 3 tahun lagi..mcam mana? lagi la banyak persaingannya..
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

0 respon pembaca:

Catat Ulasan

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!