Kembara Mencari Buku

Suatu hari, pergi ke pejabat pos untuk sedikit urusan. Selesai semua urusan, maka timbul le satu fikiran dalam kepala otak aku ni. Mengenangkan cepatnya selesai urusan tadi, terbit niat nak merayau ke bandar besar. Biasanya le orang muda tambah lagi remaja, kalau ada peluang nak melencong, mana reti nak balik awal. Jadi setting niat dalam hati, “ni sat lagi kalau ada bus lalu nak pergi ipoh parade, aku tahan”. Dalam perjalanan nak balik, tetiba lalu le satu bas ni. Nampak signboard macam tulis ipoh parade, aku pun tahan le dengan gaya macam nak dengan tak nak je. Sekali bus tu berhenti le pulak.

Cepat le pulak sampainya. Sebab tak berhenti banyak di bus stop. Kemain seronoknya. Sampai je terus masuk. Dah lama tak jalan kat sini. Masa jalan dalam shopping complex ni, nampak guardian singgah. Ushar sana sini. Tengok barang tu tengok barang ni. Tetiba teringat pasal yang buang toksin tampal pada kaki itu. Kinohimitsu. Cari tak jumpa tanya pada petugas dekat situ. Ada yang jenis hot dan biasa. Ada juga yang bagi free gift benda dalam botol, jenis yang minum tapi mahal le beratus harganya. Tengok kewangan lalu ambik yang biasa Health pad untuk 4 keping.

Kemudian jalan lagi, nampak Watson. Singgah le apa lagi. Macam biasa tengok sana, tengok sini. Tak lupa jugak tengok Kinohimitsu tadi. Wah, harga dekat Watson lagi murah dari Guardian. Bezanya bukan sekupang dua kupang tapi 3, 4 ringgit dan boleh jadi lebih dari itu. Aku tengok tinggal pek besar je. Alahai, ruginya beli dekat Guardian. Watson lagi murah. Eh, apasal Watson punya barang lagi murah ha? Sebelum keluar, beli something untuk 500thfollower.

Bila check kewangan, alahai tak berapa nak cukup untuk shopping lagi. Lalu tercari-cari le ATM. Tengok dekat signboard shopping complex, macam tak jumpa. Then, tanya pada amoi jual handset. Dekat basement. Rugi tak bawa duit banyak sikit tadi.

Akhirnya sampai di Popular. Ni la tujuan sebenar melencong tadi. Lama tak pergi, sampai Popular pun dah bertukar rupa. Susun atur rak buku pun dah berubah. Mula-mula tengok tempat jual cd kosong. Dvd kosong nak habis, kena beli baru ni.

Sempat juga singgah dekat rak buku sekolah. Tercari-cari jugak buku teks ‘mata pelajaran baru tu’. Bukan apa saja je nak tengok silibus dia, tapi tak ada pun. Pelajaran komsas pun dah lain. Ingatkan bm je bi pun sama. Nampaknya buku rujukan komsas masa spm dulu dah tak leh pakai untuk generasi seterusnya. Elok juga ditukar bahan sastera dalam pelajaran komsas ni, baru penulis lain merasa karya mereka dipelajari dan dikaji. Jadi penulis di luar sana tu, tulis karya yang sesuai untuk bacaan peringkat umum, bukannya tulis karya untuk golongan dah berkahwin je. Mana tau, nanti karya awak pula dimasukkan dalam sukatan pelajaran tahun akan datang.

Sebenarnya datang ni nak cari dua buah buku ni. Tapi tak jumpa le. Cari dekat gerai buku di pasar tani tak ada. Dekat sini pun tak ada jugak. Payah le nak order, dah le dari luar negara, pakai rupiah. Berapa pulak charge penghantaran tu. Kalau buku Habiburrahman El-Shirazy boleh ada 3, 4 judul. Tak kan buku penulis lain dari seberang tak ada. Mungkin sebab penerbitnya lain kot.
Tengah cari buku tu dan novel Dr Tuah, jumpa lak novel Hani. Cover depan gambar Nur Fathiah. Dah kuar dalam novel rupanya. Lepas tu jumpa pulak, buku ni. Macam kenal bukunya dalam Fb Heliza ada. Ingatkan dia yang tulis rupanya cuma jadi pengulas dan model cover buku. Tengok tajuk ada tulis bidadari. Ingatkan bidadari tu Heliza. Rupanya bidadari tu jauh lebih cantik dari Heliza. 

 Tetiba tengah membelek buku, telefon berbunyi. Malas nak angkat sebab mak yang call. Dah tau dah apa yang bakal didengar. Lalu dengan malasnya tekan butang jawab. Dah habis mukadimah, sekali mak cakap tak nak sembahyang ke? Tengok jam, ala, awal lagi. Mak suruh balik cepat, tak pun sembahyang dekat situ. Setahu aku, dekat sini tak ada surau. Lepas tu, tengok jam dah pukul 6 lebih. Oh, Shit! Terkejut kemain. Macam mana nak balik ni? Nak dekat malam. Nasib baik mak telefon, kalau tak mau sampai malam duduk dekat sini. Kalau ada transport sendiri, kedai tutup baru aku balik agaknya. Tak rock le balik naik teksi. Aku ni pantang jumpa buku. Kalau tengok buku mesti nak pegang, mesti nak belek, tak maunye tengok saje.

Lalu, selak lengan baju tengok jam, betul ke dah pukul 6 lebih ni. Memang bukan 6 lebih tapi 5 lebih. Aduh, tak pasal-pasal mengelabah. Baru je lebih kurang 10/20 minit masuk waktu asar. Rileks le awal lagi. Kembali sambung belek buku, dan fikir-fikir buku yang nak dibeli dan patut dibeli. Kebanyakkan buku yang dikehendaki tak ada dijual di sini. Barangkali dah habis stok. Ada buku bagus tapi tebal sangat. Kalau dah tebal harga pun confirm le tebal jugak. Buku tu kategori novel tabiah dewasa. Selain dua buku tadi dan novel dr tuah, aku juga cari buku tasauf. Tapi dah tak ada. Dulu ada. Tu la, lain kali kalau dah jumpa beli, jangan tangguh-tangguh. 1 jenis buku tasauf pun tak ada. Jenuh dah aku cari. Macam mana cover buku tu pun dah lupa macam mana nak beli. Hmm.

 
Akhirnya beli buku yang ada gambar Heliza dan 3 buku motivasi santai Dr Tuah. Masa bayar, cashier tu tanya dah dapat majalah popular belum? Spontan, jawab belum. Cover majalah tu senset le. 18sx! Eeii

Keluar je dari shopping complex terus pergi bus stop. Ala, bus stop depan je, tak jauh. Lama giler tunggu bas, sekor pun tak datang. Orang lain dekat situ pun dah lama tunggu. Bas time petang macam ni, memang payah nak muncul. Ada pun lambat. Setelah lama menanti lebih kurang 30-40 minit. Bas pun sampai. Tapi nanti kena naik bas lagi satu. Sampai bus station, terus cari bas yang destinasinya dekat dengan rumah aku. Memang tak ada. Akhirnya tunggu di seberang jalan besar. Kalau terlepas pandang bas pun, ada harap jumpa balik.

Huh, lama giler tunggu. Bas yang dinanti tak ada. Akhirnya aku nekad, kalau dah 6.30 masih tak ada bas, aku jalan kaki. Memang aku jalan kaki le. Aku dah tak boleh sabar dah, kang tunggu dah maghrib baru sampai rumah. Aku follow makcik India tu jalan kaki. Tak lama lepas tu dia belok masuk simpang. Nampaknya aku kena jalan sorang-sorang. Sambil jalan tu, toleh-toleh belakang, kot-kot ada la bas yang dinanti tu. Tak ada jugak. Sebelum tempat tadi hilang dari pandangan. Aku nampak macam bas yang dinanti tu, tunggu penumpang naik. Aku dah suku perjalanan tak kan nak patah balik kot. Bas tu pulak aku tengok kemain lama benor dok tercongok dekat situ.

Aku teruskan le jugak, perjalanan aku. Lantak le kenderaan lain tengok aku. Aku tak peduli, janji cepat sampai. Lalu dekat kawasan yang agak cuak, aku mula takut. Aku pun baca satu doa ni. Entah napa dalam banyak-banyak doa, doa ni yang aku ingat masa ni. Takut juga aku. Kadang tetiba muncul lak penyangak. Aku nak lawan, sedikit energy dah hilang. Lalu tawakkal sambil baca doa tu berulangkali.

Lalu lagi satu kawasan, aku nampak macam ada anjing. Ala, ni yang teman tak gemor ni. Alhamdulillah, masa aku lalu tepat kawasan tu, anjing tu dah tak kelihatan. Mungkin berkat baca doa tadi. Aku langsung tak tengok kawasan tu, pandang depan je. Dalam pada tu sempat lagi aku berharap kalau ada orang yang baik hati nak bagi aku tumpang. Dah hampir separuh perjalanan. Baru aku nampak bas yang dinanti tu tiba. Masa ni aku dah berpeluh habis. Aku pun tahan le bas ni dengan malasnya. Bukan jual mahal atau merajuk, tapi nak save energy. Aku pun naik le bas ni. Huh lega, kalau tak masak aku. Dah naik bas baru berhenti baca. Nak tau doa tu macam mana?

A’uzubikalimatillahiattamah minkulisyaitoninwahammah waminkuliainnillamah. Doa ni kalau jalan sorang-sorang atau pergi ke tempat orang ramai atau sesak, memang elok dibaca. Maklumlah bila dah kena pukau atau tepuk bahu, mana nak sedar. Sedar pun dompet dah lesap.

Sampai je destinasi, terus aku capai basikal dan rempit sampai ke rumah. Tak de le rempit sangat. Energy dah makin kurang. Lalu depan masjid ingat nak solat dekat sini, tapi tak jadi, bila nampak ada orang laki di kawasan masjid. Kang dia fikir apa pulak, tak memasai je. Akhirnya sampai dekat rumah simpan barang dan terus ambik wudhuk dan terus solat dalam keadaan berpeluh. Peluh tak najis la. Kipas pulak dah nombor 3 pun perlahan. Kenapa la, tak ada nombor 3 setengah ke, nombor 4 je. Baru le cool sikit.

Alhamdulillah sempat capai solat asar walaupun waktu dah suntuk. Walaupun masa tengah solat tadi, orang dah mula azan. Ustaz bagitahu, kalau dah dapat 1 rakaat. Solat tu kira sah dan boleh diteruskan. Lain le kalau baru je angkat takbir, tengah baca doa iftitah, orang dah azan, solat tu tak sah, dan tak boleh diteruskan. Dah kena qada.

Huh, satu perjalanan yang meletihkan, mengelabah dan berpengajaran.
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

4 respon pembaca:

  1. wahh..syiok betul mengembara kali ni.. =)banyak dapatnya.hehe

    BalasPadam
  2. @ abah khalisa : hehee..

    @ ashra : syok tp penat, moga bermanfaat..

    BalasPadam
  3. awal yang baik

    BalasPadam

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!