Kesesakan lalu lintas Entry

Baru sahaja selepas membelek dan memikirkan apakah topik entry yang akan datang. Wah, banyak giler! *gaya terkejut kononnya*. Kesian betul, ramai yang tengah tunggu giliran. Tambah lebih kesian, ramai pulak yang potong queue dia.

Ni mesti dia ada pas VIP. Aik, macam mana pulak dia ada pas VIP. Entah, mungkin berpakat dengan Mr. Time agaknya. Tak pun dia rasuah kot. Dia ada skandal dengan VVIP kot. Iskh, tak baik tau main-main tuduh-tuduh, Tuduh-menuduh boleh jadi, fitnah. Fitnah itu lebih dahsyat dari membunuh!
Sebenarnya dia beli pas VIP tu, pas VIP tu touch n go. Tu la dia siapa suruh tak nak pakai touch n go. Kan cepat. Tapi kasihan ada yang tak dapat nak pakai touch n go. Sebab asal dia nak pergi beli touch n go je kedai tutup. Asal kedai tutup je dia nak beli la. Iskhh, kasihan.

Tahukah anda di mana kesesakan trafik sering berlaku? Dah guna touch n go mesti la dekat plaza tol tak kan dekat simpang trafik light pulak kan. Tapi tak semestinya. Cuba fikirkan tempat lain. Tempat lain yang ada kena ambil giliran.

Contohnya, di Tmpoint ada pas VIP untuk para pelanggan. Namun, terdapat segelintir pihak yang menyalahkan gunakan kemudahan ini. Kononnya nak cepat, sebab ramai sangat orang. Tapi namanya bukan pas VIP, apa entah namanya, yang pasti untuk orang OKU. Bagaimana dengan warga emas? Yang itu aku kurang pasti. Boleh le kot. Ada satu lagi contoh, jalan kecik yang muat untuk satu hala, tapi digunakan untuk 2 hala, bila bertembung, terpaksa berundur ke belakang. Paling teruk masa kenduri kahwin.

Sekarang ni aku nak bagi touch n go pada entry yang sekian lama menunggu giliran, kesian beratur dekat bahagian bayaran tunai. Lama sangat dah dia tunggu. Dah la semuanya sama spesis. Cuba beratur belakang spesis yang besar-besar. Cepat sikit. Nak lagi cepat sediakan wang yang secukupnya. Tak la tercari-cari sana-sini. Tiket mana, duit mana.

Touch n go umpama pas VIP di plaza tol. Kurangkan kesesakan lalu lintas dengan touch n go. Guna kemudahan yang ada dengan bijak. Orang bijak akan memilih tindakan yang betul dan bijak! Bijak, bijak!!

Moral of the story : Sungguh tidak beretika orang yang suka memotong barisan dan giliran orang lain. Kalau anda nak cepat, orang lain pun nak cepat jugak. Fikirkan orang lain sama, jangan pentingkan diri sendiri. Sila bertimbang rasa sikit, eh, pe lak sikit, timbang rasa banyak la. Sila bertimbang rasa banyak!
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

7 respon pembaca:

  1. tm point ade pas vip?aie xtauu..hahahaa

    BalasPadam
  2. ade le, xcaya tgk kt mesin tiket angka giliran yg last sekali..tp xde le tulis pas vip, nama lain la..

    BalasPadam
  3. yelah kan.. *teringat life kat kl dlu jam kat tol* lagi2 la klu naik keta takder aircon.. mampuih.. nsib baik ler kat srwk takde tol. bleh jln terus meluncur tanpa ragu2.. ;)

    BalasPadam
  4. betul tu..
    pakai t&G..kalau boleh, apply zing card.. auto reload.. + smart tag..
    mmg pantas :)

    sop pakai tu skrg :)

    BalasPadam
  5. to askry : cm best je awk dok kt srawak..jam ada roti tak da

    to gnesop : bgus la..lancar je prjlanan kn..

    BalasPadam
  6. masaalh bila dah ramai yang pentingkan diri sendiri

    BalasPadam

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!