Gambar Pendebungaan Sendiri

Di hari Wordless Wednesday ni, aku nak sambung pasal cara pendebungaan buah naga. sila lihat kronologi buah naga dulu supaya lebih faham.


Ok, actually tak ada gambar pendebungaan sendiri. Tengok video je la..

1. ni video lebah buat pendebungaan. Sila perhatikan bagaimana lebah mengutip serbuk sari kemudian diletakkan pada putik. Itu yang patut anda lakukan untuk pendebungaan buah naga yang bakal menghasilkan buah naga yang masak ranum dan sedap.



2. ni pulak cara pendebungaan sendiri atau manual menggunakan tangan. cara sama macam lebah buat. Perhatikan betul-betul.






ramai orang pokok buah naganya berbunga tapi sayang gagal menjadi buah. Jadi, bila buat proses pendebungaan tu pastikan serbuk sari dititiskan atau dicantumkan pada putik. boleh juga guna straw. kutip serbuk sari tu dan letakkan betul-betul pada bahagian tengah putik tu.

p/s : jika tak dapat buat proses pendebungaan pada malam hari, boleh buat lepas subuh. Paling lewat waktu dhuha. kalau lambat dia dah layu.
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

1 respon pembaca:

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!