antara kerjaya dan pelajaran 2??

Ternyata aku lebih senang dan mudah mendapat tawaran belajar dari kerja..ini bermakna pelajaran yang perlu aku utamakan buat masa ini..malangnya aku tidak diberi kesempatan untuk melanjutkan pelajaran aku.. walaupun aku mendapat tempat di ipta dan kos pengajian aku ditanggung oleh pihak kerajaan sebanyak 75%. alasannya kerana ipta itu jauh dan pengangkutan yang ada cuma kapal terbang.. dan tiket mahal.. aduhhh.. parah..hanya kerana lokasi dan kedudukan geografi hasrat, cita-cita, kehendak dan impian aku selama ini terkubur begitu sahaja..aku pun hairan dengan mereka.. nak belajar mana boleh kira jauh.. nama pun belajar.. merantau.. mengembara.. mesti la jauh.. baru ada pengalaman, ilmu baru.. ramai di kalangan rakan dan pensyarah menyokong malah menyuruh aku pergi dengan alasan bukan senang nak dapat peluang ini..memang boleh minta lagi tapi soalnya boleh ke dapat lagi..persaingan masuk ipta ni sengit..

aku tidak mudah berputus asa begitu sahaja..aku survey harga tiket kapal terbang Airasia, MAS.. harga tidak seperti yang mereka katakan.. [menghukum sebelum menyiasat].. setelah mempertimbangkan segala perkara dan kemungkinan aku telah menerima tawaran ini pada ari jumaat waktu malam.. [nakalnyer aku ni.hehhehe]. serta merta aku diberi ucapankan tahniah kerana bertindak bijak menerima tawaran ini..keputusan tidak boleh diubah pada laman web ini..aku sempat juga mendownload borang-borang unimas. Bayaran pendaftran perlu dibank-inkan jika mahu masuk..baru aku tahu begini bila dapat tawaran ipta..maklumlah, sebelum ini masa lepasan SPM aku gagal UPU..tapi sekarang aku berjaya..

Beberapa hari kemudian, hari isnin, aku dapat surat dari ptptn..dia bagi cek 1,500..tengok ada duit, aku pun cakap ar nak pergi la..tapi walau apapun..mereka tetap benarkan aku pergi..:-(( orang kalau dah set dalam kepala otak mereka tak bagi, buat la apa-apa pun tetap tak bagi..;-(( susah betul.. sabar je la..ada ke patut mereka cakap dah lepas. Eh ada lagi ar sampai 3 julai..geram betul aku dibuatnya.. bila aku cakap nak kerja dekat langkawi dan nak pergi temuduga bagi le pulak.. hairan bin pelik..langkawi pun seberang laut gak bezanya langkawi dekat boleh naik bot.. sarawak tak boleh..hmmm..memang la boleh kerja, kerjan kan dapat duit.. belajar kena bagi duit, perhabis duit..pulak tu, ada ke patut tanya soalan tak ada ke universiti dekat langkawi..hek eleh, mana nak ada..IPTS pun tak ada ni kan pula ipta.. jangan mimpi la..Langkawi tu kawasan pelancongan & bebas cukai.

Baru-baru ni aku dapat MSU..management & science university dekat shah alam..bagi pulak.. tau pulak mahal..tu la yang murah tak nak..aku tak akan nak keluar duit aku sendiri untuk belajar dekat ipts..aku nak mereka yang tak bagi pergi sarawak tu yang bagi duit..dan aku tak akan minta pada mereka yang bagi.. sebelum aku dapat surat dari MSU..pihak MSU ada telefon aku.. aku ditawarkan program creative multimedia. tapi setelah aku tengok program lain yang ada aku rasa nak tukar ke computer forensic..pihak MSU cakap bila dah dapat surat bagi tau dia.. tarikh daftar 13 julai ni..2, 3 ari selepas aku konvo.. MSU bagi tahu seminggu tempoh pendaftaran.. kalau daftar awal dapat hostel yang dekat, kalau lambat jauh la..:-)

Tapi aku rasa macam dah tawar hati je..aku rasa nak masuk untuk kemasukan november atau januari.. tapi tak ada.. mac ada la..aku tertinjau U swasta lain..UCSI university dekat kl.. ada cawangan kat terengganu dan sarawak..aku tau pun tengok cerita la dolce amira.. mereka kononnya belajar kat situ..dekat U ni ada program yang lebih kurang macam sains kognitif iaitu psikologi..:-)
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

0 respon pembaca:

Catat Ulasan

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!