Menu berbuka dan bersahur : Tomyam dan Ikan Geli-geli

Salam semua. Apa macam? Sekarang kita dah masuk fasa ke-2 bulan Ramadhan. Hari tu aku ada offer nak belanja tomyam kan. Memandangkan korang ni sombong sangat. Maka aku makan sorang je la. Sedap oo. Rugi tau!. Yang istimewanya tomyam ni, masak tak guna kiub. Haha. Jangankan nak guna kiub, nak beli pun tak reti. Haha. Silap hari bulan, kiub pun tak kenal mana satu. Macam mana nak beli? Yang penting ia hidangan yang sihat dan tidak pedas seperti tomyam di kedai makan yang minyak banyak dan pedas giler. Semua orang boleh pakai termasuk ibu lepas pantang.


Jadi korang jangan nak gedik-gedik jawab soalan aku tu. Dah tamat ok! Aku pun dah tau pun jawapannya. Encik Nuff jugak yang baik. Cepat je balas pertanyaan aku. Haha, sekarang aku dah tau dah macam mana nak dapat BE dan jadi blog yang mesra dengan iklan nuffnang. Bab ni tak payah suruh request berebut-rebut nak tau kan? Buat pertama kali, setelah sekian lama, akhirnya blog ni dapat jugak baby sulung : Nuffnang le sapa lagi. Tu dia iklan airasia yang dok bertenggek kt atas sekali tu ha. Seronok giler. Nampaknya kena kerja keras untuk jaga dan gandakan trafik.

Pasal tomyam tadi, masak secara rebus bukan tumis. 2 Hari aku makan dengan bihun. Maka jadilah bihun tomyam. Sebelumnya bihun sup. Cukup 3 berturut-turut makan bihun. Hari ketiga baru mak aku join aku makan bihun tomyam. Tu pun lepas aku kata sedap sambil hirup kuah tomyam dan makan dengan lahapnya.

Ikan geli-geli tu sebenarnya ikan keli. Tapi sejak akhir ni aku suka pulak sebut dia ikan geli-geli. Mana tak nya, nyawanya liat. Letak dalam besen pun masih bergerak-gerak lagi. Kadang-kadang dah kerat-kerat pun masih lagi bergerak. Kuat betul nadi dia. Kulit pulak licin. Memang patut pun aku panggil ikan geli-geli. Mengeliyat sana mengeliyat sini. Kulit memang buang kalau tak bila goreng meletup, minyak merencik-rencik. Kalau sikit tak pe. Kena muka habis la.
~kalau tak kenangkan orang lain, banyak dah aku bedal, tinggal cukup-cukup untuk malam je~

Masakan yang sedap masak cabai. Aku kalau tengok dekat kedai mesti terliur. Kalau kenduri lagi la. Mau tambah 2, 3 kali, tu pun kalau tak malu la. Tapi AWAS! Kemungkinan ikan keli tu yang diternak di kolam besar dan dijamu perut babi. Heeii, macam tak benda lain nak bagi. Yang aku makan ni tangkapan dari sungai. Kalau ikan tu yang cari sendiri lain cerita, ni memang sengaja dijamu perut babi.

Hari tu aku masak macam terlebih ajinomoto. Mana tak nya manis, hilang pedasnya. 1 sudu gula aku letak. Hahaha. Patut la anak saudara makan sampai licin. Tapi tu ikan talapia bukan ikan keli. Family aku memang jenis kalau masak tak guna penambah perisa. Bagi aku pulak, siapa-siapa yang masak tapi pakai serbuk perisa, memang tak pandai masak. Kalau chef pun pakai ajinomoto anda tak layak pakai pakaian chef. Hanya orang yang tak pandai masak je yang guna aji tak moto ni. Maknanya orang kat kedai tu tak pandai masak la ye. Lebih kurang gitu la. Hahaha. Sebenarnya bab masak ni bergantung pada keyakinan kita terhadap hasil masakan tu. Yakin sedap, sedap la dia. Masak tu jampi-jampi la sikit. Tapi aku biasanya lupa nak baca ayat tu.

Bagi korang yang sentiasa tercari-cari dan pening-pening kepala apa nak masak untuk berbuka atau bersahur. Mungkin boleh cuba 2 jenis masakan yang aku sebut di atas ni. Kalau family tak ramai boleh tahan 2,3 hari. Tapi kalau ramai sehari pun licin, untuk sahur pun tak cukup.
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

17 respon pembaca:

  1. alahai sedapnye... nak skit leh!

    BalasPadam
  2. sangat suke tomyam.....suke ble makan panas-panas

    BalasPadam
  3. to humanity life : mmg sedap..ambik la..(^_^)

    to hawa : peminat tomyam ye..mkn pns2 mmg sdp..

    BalasPadam
  4. salam..

    sedapnya..

    nice blog..

    follow...

    BalasPadam
  5. salam,

    Wah sedapnya nampak menu tu! Lps ni belanja ya!

    Mana shoutbox ? tak jumpa pun.

    BalasPadam
  6. salam ...singgah sini .apa habaq..sama macam capt di atas..c box hilang ke

    BalasPadam
  7. to nisa : wasalam..tq nisa.

    to capt :wasalam..tgk dh sedp..blum lagi rasa..shoutbox dh xde..tu psl xjmpa.

    to abu luqman:wasalam.khbr baik..cbox dh dignti ngn buku pelawat..tgk kt bhgn tahan karat, tahan cuaca.

    BalasPadam
  8. Terimakasih,sudi singgah ke blog saya.
    Selamat berpuasa..

    BalasPadam
  9. saya pun suka keli berlada... :)

    BalasPadam
  10. alahai. sedapnya. favourite sy tu ikan geli-geli. hehe:-0

    BalasPadam
  11. hmm sedap nyer..
    syukur dgn rezeki yg diterima.. :)

    BalasPadam
  12. fes tym dgr org pgl ikan keli ikan geli2..hehee.. aie x mkn keli sbb kulit dia licin.hehe

    BalasPadam
  13. to ijoks2009: sama2..slmt bpuasa jugak.

    to Ampuan awang : wasalam..terima ksih dtg singgah

    to bujang susah : Wa'alaikumsalam..terima kasih atas perkngsian & kata2 perangsang..

    to piewahid : oh, sdap kan?

    to sarahsyahira : yeke..same le kta..

    to sop: betul tu..alhamdulillah..

    to darkbatman : haha..kulit licin boleh seliat.ke xsuka ikan sungai?

    to iqbalsyarie : hehehe..kelakar kn?

    BalasPadam
  14. Jemput baca N3 terbaru saya

    http://ijoks2009.blogspot.com/2010/08/cinta-dan-perkahwinansantai-pagi.html

    BalasPadam
  15. slm kenal..
    ikan geli2? haha.. cam xpnh dr plk..
    Selamat Menyambut Syawal..

    BalasPadam
  16. to ijoks : dah baca & komen.

    to Aibaks : slm kenal jugak..haha2..
    skg prnh dngr kn?

    BalasPadam

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!