ujian MUnSyI , 18 April 2009


wah, buat pertama kali nya aku menduduki ujian..setelah sekian lama, aku tamat belajar..kalau x sebelum ni aku cuma kena pi temuduga aje..naik boring pun ada..dapat nye tak..tgk gaya macam confirm, tapi xtelefon pun..ujian diadakan pukul 11 hingga 12 tgh hari...masa ari ni juga diadakan ujian MEdSI...Malaysian Education Selection Inventory..ujian ni utk calon yang mohon diploma pendidikan..manakala ujian MUnSyI ni utk pemilihan kursus yg sesuai utk calon yang sesuai. Nama pun Malaysian University Selection Inventory...Kalau nak tahu, ujian ini pertama kali diadakan...Bagus juga kan ada ujian macam ni.. ujian MEdSI dh wujud 2 thun, first utk sesi 2007/2008...Penentuan “individu yang betul untuk kerjaya yang betul” adalah matlamat ujian ini...dan juga mengurangkan masalah dalaman yang timbul di universiti seperti bertukar program, prestasi yang rendah, keciciran dan kecelaruan emosi ada dlm diri sesetengah pelajar..

Ujian ini dinilai berdasarkan minat kerjaya, personaliti, nilai Integriti, kecerdasan emosi, patriotisme...soalan lebih kurang 400..naik kematu jugak n sengal2 tgn aku nk menghitamkan bultn 2..rindu pulak aku masa zaman sekolah dulu..tiap kali nk jwb kerts objektif mesti kena hitamkan bultn abcd..(^_^)Klau org xtahu mesti ingat aku ni semangat sgt nk ambil ujian..datang pulak awal giler..mcam nak ambil ujian medsi padahal ambil ujian munsyi...sebenarnya bkn smangat dtg awal, tp memandangkan aku xda transport dan mengelakkan kejadian yang sama berulang lagi..terpaksa la aku datg awal, n jadi peronda tak bergaji..Maklum la, sekarang ni ujan xmenentu..seperti yang terjadi ketika aku nak pergi interview SPA 3 hari sebelum aku ambil ujian ini.. Kakak aku pulak jdi pengawas ujian utk kedua2 ujian ini..nak selamat aku pun ikt la kakak aku dtg awl kt sek ni..Alahai, bosan giler aku nak kena tunggu sampai 2 setgh jam..apa2 hal pun, aku pi isi perut aku yg ksg ni dulu..masa aku dok lepak kt kantin ni yang dipanggil kafetaria oleh pelajar sekolah ni..ada la seorang laki ni, cikgu ni tegur aku.."xnak naik ats lg ke?" smbil tgk jam kt tgn dia..aku mengeleng je..dia ckp lg "ujian kul 9?" aku kata x.."kul 11"..diam terus dia..aku tgk dia terus gi pesan makan n duduk ngn sekumpulan guru laki n pempuan..

Bosan2 aku msg kwn aku...tetiba rasa lapar aku pun bli makanan..bihun goreng n milo panas...nak ambil donut mcm sedap..ingt nk ambil kemudian, last2 lansung xambik..ingtkan xda udng..rupanya ngn sotong n ayam pun ada sekali, tongue pun ada...ehmmm, xsyok betul..klu ada ayam je xpe gak..patut la harga n rm1 lbh..semuanya rm2.50..mak aku bg rm5..wah, syoknya leh simpn..sikit2 lama2 jd bukit..hehehe...mse mkan xpasal2 aku bersin..bkn sekali...tapi 3,4 kali..pas makan..aku pun jln2 n lepak kt tmn SPBT kt depan kafetaria ni..bosan2 aku pun jln kt kwsn sekolah ni..masuk tandas 3 kali aku sementara nk tunggu kul 11..

apa yg dpat aku perhatikan, sekolah ni bleh dikategorikan sekolah dlm taman..byk tol tman, taman sains la, tmn refleksologi la, tmn herba..nk tau x, replika roket pun ada kt sekolah ni..penat berjalan aku cari tempat nk lepak..sempat juga aku tangkap gambar..:-) tp kamera hp aku xclear sgt..kurg dari 1.3mpksl..mse ronda2 aku sempat tgk papan kenyataan sekolah ni yang ada di setiap ruang laluan ke bgunan leh..seperti di sekolah len jugak..byk jugak info n kegiatn kokurikulum dipamerkan..ada yg jugak menarik perhatian aku sprti info pengakap n kadet remja sek..n carta guru kokurikulum..hensem jugak cikgu kt sek ni..ada yg muka macm pelakon zack xfactor..tp xda pulak aku nampk kt sek ni..ehm, lupa pulak..masa ni, bdk sekolah ni ada aktiviti sukan..tp xtahu la, sukan apa..kul 10 je dh tmat..tp aku nampak beberapa org pelajar bawa papn markah, aku nampak warna rumah sukan dan catatan markah..mcm bse PBSM mesti ada kalau ada apa2 aktiviti sperti ini..masa aku lepak kt pondok dkt ngn tman herba ni..aku nampak beberpa org berpakaian formal berpusu2 menuju pintu msuk/kluar sek...baru la aku tau, ujian medsi dh selesai..tak lama selepas itu, datang pula beberapa org berpakaian sperti td..tgk jam 10.30..

yea..yea..xlama lagi ujian munsyi akn bermula..masa kt pondok ada 2 org pmpuan..tegur pun cuma senyum2 je..bla tgk pmpuan yg sorng ni, teringat aku kt senior yg duduk serumah ngan aku dulu..mse aku ubah tmpt yg sorng lagi ni tegur aku n sembang..dia baru bhs ujian medsi..mase aku pergi ke blok bangunan tmpt ujian, aku nampk dia lagi..cuma senyum je..yg dtg melayu, cina n india..mse menunggu..tetiba best friend aku kol..xle, boring sgt..sempt juga aku bercerita serba sedikit tentang tinjauan aku kt sek ni..;-) mse grill tangga dibuka..semua org berpusu2 naik...xsangka pulak aku..dewan kt tingkt 2..selalunya dewan bawh sekali..aku pun masuk dewan n tgk label kt meja..mse 2 aku nampak kak aku..nk tergelak pun ada..tp aku cover la..

tetiba aku nampk seseorg macam aku kenal..dia tegur aku..aku senyum je la..dia kwn sekelas aku mase form 1-3 dulu..dia ckp nti jumpa ye.. ;-P ..mase dpt kertas ujian..aku pun isi la butir yg perlu..kekok juga mase 2, maklumla dh lama tingglkn sek..ramai juga yg kuar awal..kira 20 minit sblm kul 12..yela bkn susah pun nk jwb..tnda saja..ya tidak, setuju n tak..aku sedikit terkesima..ada pula soaln tntng cinta kt bhgn emosi..aku tanda je ikt akal logik..huh, lenguh tol tangan aku..aku pun kuar awl tp ldm 5-10 minit sblm kul 12 ar..lgpun sblm aku kuar, aku semak dulu kerts ni..kot tertinggal ke..mse aku kuar dr dewan ni aku tinjau2 jugak, kot2 nampk kwn aku td..mase tunggu kak aku dok kt tmpt duk kt blok ni..de mkcik ni..sembang la ckit..bila mkcik ni blah aku pun blah ar..tp xjugak aku jumpa kwn aku ni.. kt tmpt parking kereta de bdk india n cina ni smbg pasl ujian td..diorg bkn men speaking london..bse la diorg..dpa ckp kuat jugak, aku pun tumpang dengar..dpa de ckp soalan td..anda bukan seorng yg menawan..aku jwb td tidak..

msa aku dok tunggu ni, aku teringat soalan ujian tadi..saya boleh berjenaka selepas putus cinta?... alahai, banyaknya bab cinta!..aku jawb setuju..mse aku jwb 2, aku fkir wt pe nk serabut sgt..cari je lain..bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor..:-D Kalau korang agak2nya jawab apa?..

Lapar juga bila dh tgh ari ni, tp kafetaria dh tutup..aku pun tunggu la kak aku ni..lama tol.. Selepas ni, aku pun jln2..mase nk cari tempt belajr menjahit, tawarn yg aku dpt 2..terleps sampi ke gopeng.. last2 patah balik kt ibu pejabt bomba gopeng..jauh tol, nk pusing xda port.. last2 xjumpa jugak..mse kak aku tnya ni tmn pe, bru aku nmpk signboard ni..dh terlepas simpang..aku pun diam je la..td sempat gak singgah jakel. kt kedai ni xtulis pun nama jakel,tp nama pe entah, xingat..cantik gak kain kt sini..harga ok la..n de corak baru..xpnah ada pun corak mcm 2..seni betul rekaannya..xbermotifkan bunga..ada jugak yg mcm lukisan n cat tumpah.. ada songket murh ar..rm40 sepasng..ar memng lapar time ni..dkt kul 2 lbh bru smpi umah...

p/s ; aii, langsung xjumpa kwn aku td..xsempat nk tanya khbar apa lg nk bersembang..time 2 dia sibuk nk cri tmpt dia..ni ada satu dua gmbr aku upload kt blog ni..
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

0 respon pembaca:

Catat Ulasan

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!