Kegembiraan Selepas Kedukaan

Salam semua..Memang setiap ujian itu ada rahmatNya. Seperti dalam lagu Rahmat Ujian nyanyian Mestica. Namun diri ini tak sekuat pejuang yang lain.hampir tewas dibuatnya. Bukannya aku nak tunjuk baik dengan beri nasihat pada orang. Aku pun bukannya perfect sangat. Tapi salah ke kalau aku nak menegur orang yang buat salah. Lebih-lebih perkara salah yang dia buat melibatkan orang lain dan menjerumus orang lain ke jalan yang bengkok tanpa sedar. Kalau tak libatkan orang lain, aku pun tak nak campur. Tu sendiri mau ingat la. Rakan di sini pun boleh agak apa dia kan. Panas juga chatbox penulis dibuatnya. Jadi tak perlu disebutkan di sini. Aku juga mungkin salah sebab agak kasar. Sekurang ajar aku, aku masih tahu menghormati orang yang lebih tua & muda dari aku. Lain la, kalau anda tidak wajar saya hormati kerana anda tidak hormat pada diri anda sendiri.

Tapi tak apa, kerana dia kaum yang tidak mengetahui. Takkan la kalau nak bagi nasihat kat orang kena jadi ustazah dulu. Bukan ustazah tak boleh bagi nasihat. Nonsense!! Kalau aku jadi ustazah, tak payah aku nak taip kat sini, aku letak je rakaman video kat sini. Habis cerita. Perkara yang kita suka, kalau ditegur salah memang akan melenting dan marah. Memang sukar nak terima kenyataan kalau perkara tu dah sebati dengan diri. Tak boleh nak salahkan dia juga, mungkin persekitaran mempengaruhi dia. Tengok aje la sekarang ni, dalam kartun pun ada selit unsur seks, lucah. Rosak pemikiran budak-budak. Tu keje yahudi la tu..tengok dalam video THE ARRIVAL epsd 5 atau 6..tak ingat la huhu.

Mungkin ada yang sedia maklum kenapa aku tak ada mood, & jarang balas mesej korang kat chatbox. Kerana aku masa tu tengah kumpul semangat dan tabahkan hati. Alhamdulillah, selepas itu, Allah beri aku kegembiraan.Gmbar minyak wangi & syampu ni, hadiah yang aku dapat selepas menang peraduan DARA.COM..ada nama aku dalam keluaran januari dan februari. Produk yeo’s pulak. Baru je sampi awal bulan mac ni, dari peraduan majalah yang sama. Sesungguhnya ini adalah rezeki yang halal dan berkat dari Allah.
Minyak wangi boleh menghilangkan tekanan pada seseorang. Boleh jadi haram kalau digunakan untuk mendapat perhatian lelaki ajnabi..dan jatuh halal kalau pakai untuk suami. Produk yeos ni banyak.. seronok sangat..tapi nak bagi kat korang tak cukup la. Jadi bagi kat family je la..Air kotak sedikit renyuk, mungkin sebab terbabas kt tempat lain..punca salah alamat & poskod..dan mereka buka sikit agaknya, ada label mudah pecah..takut kalau pecah.

Kalau orang cela atau mengata kita, jangan balas. Pahala menanti, kalau balas bermakna 0-0. Biar penduduk bumi yang menghina dan mengutuk aku, asalkan jangan penduduk langit menghina dan mengutuk aku sudah. Nauzubillahiminzalik.

Buat mereka ni ayat yang paling sesuai yang aku jumpa dekat blog Nawawi tajuk Tinggalkanlah Perdebatan Yang Tidak Bermakna

Bijak sungguh kau bermain kata meminta hujjah. Tatkala hujjah sudah diberi, kau balas pula dengan emosi. Kata-kata kesat, penghinaan, cacian dan makian yang kau lemparkan. Jika kau minta hujjah tetapi untuk dipersendakan, maka terlepaslah kau dari diriku. Kerana, bukannya itu jalan untuk meninggikan kebenaran. Dan bukannya kebenaran yang kau mahukan sebenarnya.
Daripada Abu Umamah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda,

“Aku menjamin sebuah rumah di persekitaran Syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan sekalipun dia berada di sebelah kebenaran, sebuah rumah di tengah Syurga bagi orang yang meninggalkan penipuan sekalipun hanya untuk bergurau, dan sebuah rumah di tempat tertinggi di dalam Syurga bagi orang yang berakhlak dengan baik.” (Hadis Riwayat Abu Daud, Kitab al-Adab, hadis no. 4782. Lihat juga Shahih Sunan Abi Daud)
Share on Google Plus

About Nur Fannun

Nur Fannun Naznin. Seorang graphic designer. Telah bermula sejak April 2009. Jenis yang simple, selamba, dan berfikiran terbuka. Hidup ini kadangkala sukar dan rumit. Namun ia bergantung pada pemikiran, tindakan dan personaliti kita. Semoga catatan yang terlakar di sini bermanfaat untuk para pembaca sekalian.
    Blogger Comment

2 respon pembaca:

  1. waduh..
    betul, tak salah kita menegur.
    sekurang-kurangnya kita berusaha utk mengubah apa yg patut diubah.

    BalasPadam
  2. wasalam..

    to arra jasmy : tq..

    to Billet-DOux : yup, bla kita dh tegur, merka xnk terima, tu bkn mslah kita lagi..

    BalasPadam

Jadi, apa komen korang berkaitan post di atas ini. Silalah komen.
--Sorry terpaksa letak word verification untuk elakkan spam--

Undang-Undang Negara

Ikut suka korang la nak copy paste mana-mana bahagian pun, tapi agak-agak la. Jangan nak menafikan hak aku sebagai penulis artikel ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih sudi singgah di blog SAFARUN AL- FANNUN. Jangan lupa datang lagi ya!!